Wednesday, January 24, 2007

Att kommunicera med män Del 3


Jag börjar så smått ana att det inte går faktiskt. Eller, jag börjar få en annan vinkling på problemet tror jag. För att vi kvinnor ska kunna börja tala med arten man måste mannen i sin tur ha ett intresse av att kommunicera med kvinnan. Män har ju ett visst problem med det kvinnliga uttrycket så att säga så vårt första steg blir alltså att få mannen intresserad av att tala med oss. För att hänvisa till mina tidigare upptäckter gäller det att inte tala för detaljerat och vara rak i sitt uttal. Lägg heller ingen vikt i vad mannen egentligen säger eftersom han bara blir arg när man försöker förstå vad han menar. När mannen inser att han talar med en kvinna som verkar förstå honom (trots att vi inte förstår ett dyft) blir han intresserad av vad kvinnan har har att säga och där! Där har vi den kontakt med det motsatta könet vi behöver för att bygga vidare på en kommunicerande relation.

Det är viktigt för kvinnan att inse sina egna och mannens begränsningar. Som Svenska och Norska. Vårt språk låter så klart och så rent och inte komplicerat alls medan männen uttrycker sej aningen, vad ska man säga, luddigare och med underliga tonlägen som gör det lite svårare, ja ibland helt omöjligt, att fatta poängen. Men när man väl är medveten om skillnaderna kan man acceptera olikheterna. Låt mej ta ett exempel: Jag, Arash och Joel satt härrom kvällen och spelade ett strategispel (som har med pengar att göra) och Joel utbrast helt plötsligt "Det går faktiskt bra för Emma den här gången". Saken är den att jag har vunnit 60% av alla gånger jag spelat och jag tyckte liksom att "faktiskt" och "den här gången" antydde att det skulle ha gått dåligt tidigare gånger så jag gjorde misstaget att utbrista "Bara den här gången?!" Suck! Den missförstådda mannen svarar "ÅHHH det där var en typiskt tjejig komentar 'bara den här gången'," Men ur-säk-hta mej då att jag är tjej och råkar tänka som en tjej.

För att inte fastna i onödiga dissusioner var jag tvungen att bara inse att jag la lite väl mycket vikt i vad han sa istället för att tänka "han är man och lägger ingen vikt i vad han säger". Å andra sidan kan jag ju tycka att hanen kunde ha sett min reaktion som en chans att lära sej några till bokstäver i det kvinnliga alfabetet. Det jag borde ha gjort istället i situationen som uppstod var att ha tagit meningen och skalat av den som en banan för att se vad mannen egentligen menade nämligen "det går faktiskt bra för Emma den här omgången". Ser ni skillnaden?

Skulle bara vilja tillängna dagens inlägg till Joel som i denna del blev lite utelämnad men han har nog redan glömt det, han är ju trors allt en, ja, man.

7 comments:

Anonymous said...

Haha! Det blir bara bätter och bättre. Jag älskar formuleringen "lära sig några fler bokstäver i det kvinliga alfabetet".

Anonymous said...

Emma!
övning ger färdighet! Bäst är att helt vara hänvisad till det manliga språket, man lär sig det snabbt när man måste som när man blir kär tex. Det kan sen vara roligt att ta till kvinliga språket då man vill göra dom lite förvirrade sedanär det lättare att få sin vilja igenom kvinlig list.
Hälsningar från en erfaren kvinna med 34 års samvaro med en
man som är ordklyvare och helt underbar

Anonymous said...

Själv undrar jag bara om det är mannen som talar norska eller kvinnan, för lite väl många gånger är kvinnas språk likt norskan: så många ord men ändå så... ett litet tillägg bara i slutet, ej att det går bra denna omgång men att det går bra även denna omgång… Du är grym och förgyller Syds vardag!

Din kära teamledare

Anonymous said...

Hahahahahaha, du är underbar, skärpt, analytisk, klarsynt och fantastiskt kul! Den här serien kan du snart göra C-uppsats av...

Kram, längtar efter dig!

Linas said...

du är min idol... lär mig allt du kan. snälla!

du ska få tal om en och annan sanning för mig när jag ser dig nästa gång=P

Anonymous said...

Emma, är du Gud? Eller bara en reinkarnation av Platon.

Anonymous said...

Emma!
Problemet är inte så svårt. Män är inte män förrän dom fyllt 30. Därför har du som mogen kvinna svårt att förstå deras tankegångar.