Thursday, September 07, 2006

Alla naturares bästa vän...

Det slog mej härrom dan när jag talade med min gammal klasskompis, Tilda, att jag har glömt att packa ner en sak som för tre månader sen var en sån viktig del av mitt liv. En slags skyddande hand som alltid fanns där och gav svar på många av livets svåra frågor t.ex " har funktionen X^2- 4X+36 en min eller maxpunkt?", eller " vart skär sin2X y=3?"... Jag talar såklart om min GRAFRITARE! Min texas...För vissa av er skulle man även kunna kalla en grafritare för en miniräknare men det namnet är lite för klent för denna ljuvliga uppfinning... Så här på ålderns dar inser jag nu värdet av att ha haft den i mitt liv och jag ska komma ihåg att packa ner den nästa gång. För att riktigt tillfredställa mina naturvetargener vill jag också härmed påpeka att jag fortfarande kan räkna ut vilken kraft som skapas mellan två kroppar av massan m med hastighet v som rör sej i en radie r, nämligen F=mv^2 / r

Idag har jag även ringt en massa folk, varit på lunch i Rosengård (utan att se Zlatan ,buhä), och än en gång blivit påmind varför jag är här på ny generation. Det är kontakten med alla underbara ungdomar som finns ute på de södra skolorna och kämpar för sin tro. Dom gör mej så glad och ger mej så mycket energi och min kärlek till dem växer för var dag.

Imorgon kommer min älskade familj hit och det ska bli såååå kul! Jag har aldrig i hela mitt runda liv varit ifån dem så här länge. En vecka på sin höjd. Max! men nu, typ tre veckor. Jag har mor, far och systerabstinens. Jag har verkligen förstått vikten av att ha en underbar familj de här veckorna. Tack mamma och pappa för att ni inte kunde ha gett mej en bättre uppväxt och för att ni inte lämmnar min sida nu när jag är vusken hihi.




6 comments:

Jeff said...

Haha! Tiden då man räknade på en TI är sedan länge förbi. På min TU83+ finns idag inte ett enda program kvar från fariksutförandet. Allt annat är egenprogrammerade program, skal, spel, musikspelare, vadsomhelst. Det finns en ENORM gemenskap för entusiaster kring dessa små mackapärer. Den absolut största samlingen program för TI-maskiner finns på http://www.ticalc.org/ (filer finns på http://www.ticalc.org/pub/).
En av mina gamla polare, Niclas Forsell, diggade också att programmera TI-maskiner och för länge, länge sedan skrev han ett par spel till 83:an som finns på hans gamla hemsida (http://niclasforsell.com/old/software.htm#byteman). Numera vet jag inte riktigt vad som hände med honom. han fick för sig att det var bra att koda proprietär och stängd mjukvara och att det faktiskt skulle vara fördelaktigt att använda Windows... Han väste väl upp föfr fort eller så har någon lagt något i hans mat, för det förstår vi ju alla att det inte är en hållbar lösning.

Nåja, oavsett om du spelar Niclas uråldriga spel eller kollar in en flashig 3D-roterande skärmsläckare, eller en mp3-spelare eller om du byter ut precis allt i din maskin och börjar använda den som en terminalklient för att redigera ditt hemmanätverk och styra din teve med, så rekommenderar jag att du ger dig in i den spännande världen bland miniräknarna. :-)

(Ja, det är fruktansvärt typiskt hackare att vilja göra om sina miniräknare till något annat. Definitionen av att "hacka" är att hitta på nya sätt att använda någonting på och hackare är väldigt förtjusta i att göra saker bara för att bevisa att det går. Allting är ett nytt spännande projekt som måste övervinnas)

Anonymous said...

ÄLSKLINGEN!
Jag saknar dig så mycket!!!
Jag har fått en säng av Ali å Bo i tidig 25-års present, så nu behöver jag inte sova på golvet mer:-)
Jobbet i silon är slut på söndag, men då har jag ju den nya lägenheten å se fram emot...
Och hur det går med... ja, det tar vi på en mindre offentlig plats... typ telefon. Men jag kan ju säga så mycket som att det inte sker några större förändringar på den fronten. Precis som det ska va med andra ord:-)
Säg åt teamarna att de måste krama dig mycket för alla kramar du missar från mig:-P
Hur ska jag klara den här hösten och våren utan dig gumman?!
Markus har förresten skickat mail från Israel, han har det bra, men det verkar tyvärr som han inte riktigt har förstått grunden till sina problem... Skönt att han är ren nu iaf:-)
Jaja, nu hade jag inte mer å säga för den här gången, men jag kommer nog dyka upp här ganska ofta skulle jag tro...

Anonymous said...

Gumman, längtar så - kommer snart!

Kramar Familjen

Anonymous said...

Emmapemma! Att du skaffat en blogg, vad roligt =) Den ska jag lägga in i mitt RSS-program sa fort jag kommer hem. Är i Österrike nu och har det jättebra, det later som att du har det bra ocksa, och att ditt team verkar bra och sa, det är bra =)

Maste säga att en samhällare ocksa kan sakna sin grafritare ibland. För att kalla den en miniräknare kan man ju inte, det är ju nästan en dator. Särskilt om dne tillhör jeff.

Hugs!

Anonymous said...

jag haller me ljunkan!

Anonymous said...

Nämen, du gjorde grafritarbloggen på riktigt! Vad glad jag blir :) Glad även över att du verkar ha det så bra. Och lycka till i fortsättningen! Kramar