Wednesday, May 23, 2007

Att komunicera med män del 4

Män asså! Denna uppseéndeväckande grupp av människor som vi ser varje dag... Detta blir nog en av de sista delarna i "att komunicera med män"serien... Året har varit lärorikt och jag hoppas att du som trogen läsare har tagit in kunskap av detta slag...

Visst kan det vara svårt att förstå vad en man menar när han inte säger vad han menar utan pratar suck och stön-språket. Min pappa gör det när vanliga ord blir för svåråtkommliga. Efter ett tag lär man sej att "öhhm" betyder "jag orkar inte" och "mheee" är ungefär som "snälla, kan vi ta det sen"... Svåraste kanske är när mannen säger nåt som han inte menar. Eller förväntar sej att man ska läsa tankar. Som att det är en universell lag att ett par uppspärrade ögon och ett besvärat ansiktsuttryck betyder "jag ska faktiskt handla sen och har bättre saker för mej nu". Eller när man känner att männen bara fattar inte! Hur man än förklarar stanna budskapet i farsdun och vägrar ta av sej skorna. Jag börjar förstå min mamma när hon i frustration utropar "prata med mej Lennart, snälla prata med mej!" till pappa... Män gillar inte att prata. Ja, jag tror nog att man skulle kunna sammanfatta det så. Mannen kan inte lyssna och ta in när kvinnor gång på gång kommer fram, suckar och säger "vi måste prata"... Och där sitter vi kvinnor och öppnar våra själar för honom och förklarar, förvänger, diskuterar, går in i detalj på hur det känns just nu och ger en utläggning (utan att hanen bett om det) om varför vi tror att det är på ett visst sätt. "Jag tror jag känner att..., eller jag vet inte hur jag ska förklara..., det är inte det att du inte lyssnar men..., jag tror det beror på det du sa igår du vet?..., kan vi inte prata om det här..., jag skulle uppskatta om vi kunde prata ut..." Och så tror vi sen att mannen har förstått. Sanningen är den att män talar mänska och kvinnor tala kvinnska. Men lär man sej bara några få glosor så går det att komunicera ganska skapligt.

Nu ska jag erkänna en sak som kan bli en stor chock för er. Jag är faktiskt inte gift. Fast jag har jobbat i team, vilket är typ samma sak. Så jag har inte haft en man att utöva mina teorier på (den stackarn går fortfarande inget ont anande nånstans i världen) men jag har haft två andra män som har fått utstå och varit observationsobjekt. Skulle bara vilja kasta i väg en liten hälsning till dom (ni vet vilka ni är, borat och hans manager) och tacka dom för den otroliga manliga karisma de har utstrålat under detta år! I er ser jag anledningen till varför Gud skapade mannen. För att avsluta denna serie med det ultimata rådet till du kvinna som fortfarande söker vägen till din mans hjärta så är det nog så lätt som att bara älska honom för den man han är.

Tack och hej, fortfarande singel-tjej!

6 comments:

Anonymous said...

EMMAAAAAAAAA Var får du allt ifrån? Gillar dina inlägg./kram AJ

Anonymous said...

Åh Emma! du är grymt kul!
Kör på!

Anonymous said...

Det finns en jättebra bok som du borde läsa "Egalias döttrar". Den du. Kramar Sussi

Anonymous said...

Hej emma. Sofia här. om jag kommer ihåg dig? självklart, att du ens kan tro något annat. Världens coolaste emma liksom. och ja, jag kommer antagligen finna lite frid inför sommarjobb och jag håller på att fixa lugnande medel till flygningen..haha. men ha de bäst. puss och kram

Anonymous said...

men emma! du kan inte sluta nu, ja lar mej sa ´mycket, faktiskt!

hejhej: singeltjej-igen (men jag ar mycket brun!)

Anonymous said...

Mmm, love it!
Kära Emma, drabbades just av sakna-emmaighet (om du vet vad det är:))

Suck, jag ringer nog dig nån dag så vi får prata! vILL HÖRA HUR DET GÅR FÖR DIG ATT JOBBAoj Caps lock, och livet för övrigt. hear ya dear
/Anna Cedergårdh